Dyrk egen avokadoplante (fremgangsmåte)

Dyrk din egen avokadoplante 

Hvor gøy er det ikke å dyrke sin egen plante?

Jeg er i hvertfall veldig glad i grønne planter, og har gitt det et forsøk.

Her er fremgangsmåte for å dyrke en avokadoplante:

Dyrk avokadoplante

Du begynner med å dele en avokado i to og lirke ut steinen. Deretter vasker du steinen godt i vann for å få bort avokadorester.

Stikk tre små pinner på skrå inn i steinen som vist på bildet under. 

Den lille knoppen du ser på steinen er bunnen på steinen.

Dyrk avokadoplante

Som pinner brukte jeg tre lange fyrstikker som jeg klippet bort den røde toppen på.

Sett avokadosteinen i et glass vann der vannet dekker halve steinen.

Vannet trenger ikke å byttes oftere enn ca en gang i uken.

Dyrk avokadostein

Nå er det bare å vente til du kan plante den over i en potte med jord, og forhåpentligvis ende opp med en fin plante om noen måneder.

Her er min sten etter fire uker:Dyrk avokadostein

Og her er min sten nå, etter fem måneder:

Dyrk avokadoplante

Min sten er nå klar for å settes ned i jorden.

For fremgangsmåte på hvordan du skal sette avokadostenen i jorden så anbefales filmen her

 

 

Hvordan unngå at tulipaner henger se her

Hvordan vanne og stelle en julestjerne se her

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg